O kauze

5. srpna 2024 - Vyjádření ke kauze na sociálních sítích

Milí klienti, partneři a přátelé Plaváčku,

plaváčkovské léto je jako každoročně plné rodinných plaveckých pobytů. Bohužel musíme řešit i nepříjemnou kauzu, kterou jste možná zaznamenali na sociálních sítích a nyní už i v médiích. Množství dezinformací, které se šíří, už dosáhlo obřího rozměru a my chceme, abyste měli informace přímo od nás:

Na začátku června začala jistá influencerka šířit obvinění zakládající se na sesbíraných negativních zkušenostech rodičů s Plaváčkem. Ona sama nemá přímou zkušenost s Plaváčkem ani odborné vzdělání. K vyjádření přizvala odborníky, kteří naši práci znají pouze z doslechu, a to považujeme za krajně neprofesionální. 

 

Trauma z plaveckých kurzů? 

Influencerka šíří obvinění, že traumatizujeme děti. Důkazem traumatu má být pláč dětí na našich kurzech. Za tímto účelem zneužívá videa z našeho webu a sociálních sítí a záměrně šíří pouze ta videa, kde děťátka pláčou. 

Plaváček umisťuje na svůj web a sociální sítě videa z kurzů pro představu, jak probíhají. Ukazujeme výsledky - šťastné a smějící se děti, které milují vodu a samostatně se v ní pohybují. Ukazujeme ale také průběh intenzivního cvičení s děťátkem, při kterém se někdy dostává do diskomfortní zóny a může zaplakat. Chceme, aby byli zájemci o kurzy připraveni, že i taková situace může nastat. Nebyli jsme ale připraveni na to, že mohou být naše videa hrubě zneužita a překroucena. 

Je pro nás zarážející, že hypotézy o traumatizovaných dětech formulují i někteří přizvaní odborníci, přestože se s dotyčnými dětmi nikdy nesetkali osobně. Opět se nabízí otázka ohledně profesionality takového tvrzení.

Jednoznačně tato obvinění odmítáme. Jak skutečně naše kurzy probíhají a jak přistupujeme k pláči dětí, si můžete přečíst zde.

 

“Stovky svědectví nespokojených klientů”...?

Našich bývalých klientek nebo klientů jsme ve zveřejněných svědectvích našli odhadem několik desítek. Nezpochybňujeme, že jsou rodiče, kteří z našich kurzů odešli předčasně. Každý má právo najít pro své děťátko kurz, který považuje za nejvhodnější. Určitá míra nespokojených klientů je běžná ve všech oborech, ve kterých poskytujete služby lidem. V Plaváčku jen méně než 3 % našich klientů ukončí kurzy předčasně z různých důvodů. Těch, kteří končí z důvodu nespokojenosti, je ještě méně. Jsme vděčni za 4,5 tisíce spokojených klientů ročně. 

Každý nespokojený rodič nás nesmírně mrzí. Velmi bychom uvítali, kdybychom s nimi mohli jejich pocity a nespokojenost probrat osobně. K tomu dáváme našim klientům vždy prostor jak v bazénu, tak následně v sauně i na masážích a v herně. Ale chápeme, že je pro někoho snazší svěřit své pocity na anonymní sociální síti než napřímo. Zpětnou vazbu od klientů chceme znát, pozitivní i negativní. Proto nyní chystáme rozsáhlý dotazníkový průzkum, kde se mohou klienti k naší práci bez zábran vyjádřit. 

Současná kauza na nás však působí jako uměle vyvolaný obchod se strachem.

Všeříkající je způsob, jakým influencerka zachází s čísly a fakty. Dlouhé týdny tvrdila a šířila, že nashromáždila více než 600 svědectví. Náhle počty snížila na polovinu, a tak si klademe otázku, jaká je realita. V drtivé většině se jedná o anonymní komentáře z internetu. Mnoho “svědectví” jsou např. sesbírané komentáře klientů z našich uzavřených facebookových skupin, kdy rodiče pouze popisovali náročnější situace s dětátkem a na naši práci si přímo nestěžovali. A takových dalších příkladů zkreslených svědectví je celá řada. 

 

Veřejný lynč na sociálních sítích i v reálném životě

Výsledkem “páchání dobra oné influencerky”  je neuvěřitelná vlna agrese na sociálních sítích nejen vůči nám, ale bohužel i vůči našim rodinám a stovkám spokojených klientů, kteří vystoupili na naši podporu a vyvracejí obviňující tvrzení. 

Nejvíce nás mrzí, že influencerka vystavila naše spokojené klienty, kteří jsou zachyceni na videích, vulgárním nadávkám a výhrůžkám od jejích příznivců. Rodiče dotčených dětí ji opakovaně žádali, ať veřejně nesoudí jejich výchovu a děti jenom z fotek a videí a ať je odstraní ze svých stránek, influencerka v tom nadále pokračuje. Někteří jsou  urážkám a konfrontacím vystaveni i v reálném životě, protože je lidé poznávají z videí, které influencerka rozšířila s účelovým komentářem bez zakrytí identity rodičů. 

Influencerka zveřejnila na svém profilu také rok staré video náctileté dcerky zakladatelky Plaváčku Blanky a vystavila tak i tuto dívku urážkám ze strany svých sledujících. To už považujeme za hyenismus. 

Tolerance ke svobodnému vyjadřování na sítích má své hranice. Proto jsme se obrátili na právní kancelář, podali trestní oznámení a jsme připraveni bránit nás, naše rodiny a naše klienty soudní cestou. 

Výsledky naší práce za 32 let jsou desetitisíce dětí, které milují vodu a umí se v ní bezpečně pohybovat. Reference našich spokojených klientů si můžete přečíst zde.

 

Vítáme odbornou debatu

Vnímáme, že je potřeba teď, více než kdy jindy, vysvětlovat principy plavání s dětmi, edukovat a vnášet klid a profesionální informace mezi veřejnost. Rodiče jsou nyní ovlivněni mnoha dezinformacemi z internetu, které v nich vzbuzují hlavně strach a paniku. A to není nikdy dobré pro rodiče a zejména ne pro děti. 

Naše práce má smysl a stojíme si za ní. Kauza může poškodit mnoho klubů u nás a vrhnout špatné světlo na plavání s dětmi obecně. Proto vítáme otevřenou odbornou debatu na téma plavání s dětmi. Jsme přesvědčeni, že neexistuje pouze jediná správná cesta a všechny kluby s různými přístupy se mohou vzájemně obohatit, pokud bude diskuze vedena s respektem.  Nebudeme však tolerovat nevhodné komentáře na našich stránkách a urážení rodičů s odlišným názorem na výchovu. 

Doufáme, že tato kauza přinese kromě zamyšlení nad plaváním s dětmi také zamyšlení se nad samotnými diskuzemi na internetu. Odhaluje nebezpečný jev, jak snadné je pošpinit něčí pověst a ovlivnit veřejné mínění pouze tím, že máte dosah na sociálních sítích.

Děkujeme za vlnu podpory, které se nám od vás v těchto dnech dostává. Plaveme v tom spolu.

Blanka Kolářová Sudíková a celý tým Plaváčku.